Jak rzucić palenie?

2016-04-25
Nikogo chyba nie trzeba uświadamiać jak zgubnym nałogiem jest palenie papierosów. Niemniej jednak uzależnienie bywa tak silne, że wiele osób nie podejmuje nawet próby walki. Tak naprawdę, to decyzja o rzuceniu palenia jest już pierwszym sukcesem.



A co później?

Później najlepiej skonsultować się ze swoim lekarzem lub zaufanym farmaceutą, którzy będą wspierać Cię w podjętej decyzji i pomogą w wyborze terapii leczenia uzależnienia od nikotyny. Sposobów wyjścia z nałogu mamy kilka, niektórym wystarczy tylko silna wola, ale badania pokazują, że tylko kilka procent osób odniesie w ten sposób sukces.

Czy możemy sobie jakoś pomóc?

Do wyboru jest kilka metod rzucania palenia. Najczęściej stosowaną jest nikotynowa terapia zastępcza i terapia cytyzyną.

Nikotynowa terapia zastępcza.

Polega na przyjmowaniu kontrolowanych dawek nikotyny w postaci gum do żucia, tabletek do ssania, aerozoli doustnych, a nawet plastrów. Nikotynową Terapię Zastępczą możesz stosować gdy jesteś fizjologicznie uzależniony od nikotyny. Proces leczenia nikotyną można podzielić na dwa etapy:

1) Po całkowitym zaprzestaniu palenia, kiedy stężenie nikotyny gwałtownie zmniejsza się podawanie jej w postaci gumy czy plastra służy minimalizacji objawów głodu nikotynowego. W tym okresie możesz spokojniej uczyć się żyć bez papierosa.

2) Kiedy zaczynasz panować nad objawem głodu nikotynowego rozpoczyna się drugi etap leczenia, w którym stopniowo zmniejszając dawkę nikotyny dążysz do całkowitego jej odstawienia.

Coraz częściej zaleca się jednoczesne stosowanie różnych form NTZ (np. długodziałające plastry z krótko działającymi gumami czy pastylkami), co może zwiększyć skuteczność terapii. Niektórzy myślą, że dostarczanie organizmowi nikotyny w ten sposób jest równie szkodliwe jak palenie. Nie jest to do końca prawda, ponieważ dawki nikotyny są ściśle kontrolowane, a poza tym nie wdychamy substancji smolistych zawartych w dymie papierosowym. A to właśnie te toksyny są główną przyczyną nowotworów płuc i krtani.

Terapia cytyzyną.  

Cytyzyna, z powodu podobnej do nikotyny budowy chemicznej, pobudza te same receptory cholinergiczne w ośrodkowym układzie nerwowym co nikotyna i w ten sposób blokuje jej dostęp do tych receptorów. Podobnie jak nikotyna, przyczynia się także do wydzielania dopaminy (?hormonu szczęścia?), co sprawia, że palacz po zaprzestaniu palenia nie odczuwa silnego uczucia spadku nastroju.

Preparat cytyzyny jest dostępny w Polsce w tabletkach zawierających 1,5 mg leku. Obecnie lek nie jest przepisywany na receptę lekarską, choć przez wiele lat był wydawany z przepisu lekarza. Generalnie, leczenie cytyzyną stosuje się u wszystkich pacjentów palących po wykluczeniu przeciwwskazań stosowania leku. Według zaleceń producenta terapia cytyzyną powinno trwać około miesiąca, ale w indywidualnych przypadkach można ją wydłużyć pod warunkiem kontrolowania objawów ubocznych.

Badania kliniczno-kontrolne pacjentów stosujących cytyzynę wykazały, że jest to lek skuteczny i bezpieczny w leczeniu uzależnienia od tytoniu. Jest to też najtańszy spośród wszystkich leków wspierających palaczy w zaprzestaniu palenia tytoniu.

Osoby palące często twierdzą, że papierosy pomagają im rozładować napięcie. To mit!
Nikotyna działa pobudzająco na organizm. Powoduje ogólne ożywienie oraz podniesienie ciśnienia tętniczego. Dlaczego więc palacze uważają, że nikotyna jest świetnym sposobem na uspokojenie i radzenie sobie ze stresem?
Miedzy innymi dzieje się tak, ponieważ zapalenie papierosa odwraca uwagę od źródła rozdrażnienia i pozwala na pomyślenie o czymś innym. Ponadto w wyniku zapalenia następuje w mózgu wyrzut dopaminy, czyli tzw. hormonu szczęścia i palacz osiąga chwilową ulgę.

Warto również zwrócić uwagę na to, że palacze najczęściej odczuwają kilkukrotnie w ciągu dnia stres powstały w wyniku spadku poziomu nikotyny w organizmie (objawy odstawienia). Zapalenie papierosa łagodzi więc stres powstały wskutek palenia. Można powiedzieć, wbrew temu co uważają palacze, że palenie papierosów zwiększa stres, gdyż kilkanaście razy w ciągu dnia prowokuje rozdrażnienie, spadek koncentracji i napięcie psychiczne. W procesie rzucania palenia warto znaleźć dla siebie alternatywną metodę walki z przykrymi emocjami. Dla przykładu, można zacząć uprawiać sport, pójść na jogę, ściskać ulubioną poduszkę, nauczyć się technik relaksacji.

Niewątpliwie rzucenie palenia jest ciężkim wyzwaniem. Ale jeśli Ci się uda to pierwsze efekty uzyskasz już w pierwszej dobie bez papierosa. Warto jednak zwrócić się z tym problemem do lekarza lub farmaceuty w celu opracowania planu wyjścia z nałogu.
mgr Monika Stachura
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel